Hier vind je in het
kort een overzicht hoe de afgelopen seizoenen verlopen zijn.
Seizoen
1998:
Ons eerste
seizoen autotrek. In februari besloten mee te gaan doen en 30 april stond
de auto al klaar. Erg grote verwachtingen hadden we niet omdat we met
een motor reden die toch behoorlijk kleiner was dan dat van de concurrentie.
Gehele seizoen zonder stukken gereden, dan was al een hele meevaller.
Tijdens dit seizoen bedacht dat we volgend jaar beter met een big-block
zouden kunnen gaan rijden.
Seizoen
1999:
Afgelopen
winter een 413 cui big-block opgebouwd wat achteraf niet zo'n beste keuze
bleek te zijn. Enkele wedstrijden nodig gehad voordat we de juiste sproeierbezetting
in de injectie hadden. Daarna diverse malen schade aan lagers en krukas.
Aan einde van het seizoen besloten dat we hier toch beter niet mee verder
konden gaan.
Seizoen
2000:
Weer terug
gegaan naar de 318 small-block omdat de bodem van onze sponsorrekenig
volop in zicht was. Dit gedaan om weer wat geld te sparen voor veranderingen
voor het seizoen 2001. Gehele seizoen goed gepresteerd, vooral op de asfaltbanen.
Op de grondbanen kwamen we toch nog wat vermogen te kort t.o.v. de andere
deelnemers. Seizoen uiteindelijk als tweede geëindigd.
Seizoen
2001:
Na
de grote verbouwing van één naar twee motoren waren we er
op koninginnedag 2001 helemaal klaar voor. Het resultaat:een tweede plaats!
Daarna het hele seizoen diverse aanpassingen moeten doen om alles aan
het draaien te houden. Ook het gewicht bleek een probleem te zijn. Aangezien
de grondbanden zo'n 25 kg per stuk meer wegen dan de slicks, kwamen we
op grondbanen net boven de 2000 kg uit. Weer veel materiaal weggelaten
en enkele onderdelen uit aluminium vervaardigd. De tandwielkast moest
na elke wedstrijd uit elkaar om de lekkage's weer te verhelpen. Bouten
van de koppeling zijn ook diverse malen afgescheurd. Ondanks het vele
sleutelen toch bijna alle wedstrijden kunnen rijden waardoor we aan het
eind toch terug kunnen kijken op een "geslaagd"seizoen.
Seizoen 2002:
Na
vele uren sleutelen en diverse aanpassingen aan motoren en tandwielkast
hadden we er bij aanvang van het seizoen volop vertrouwen in dat dit toch
een jaar moest worden met wat minder sleutelwerk. Dus niet. Begin van
het seizoen matig gepresteerd doordat het vooral op asfaltbanen bijzonder
moeilijk is om het vermogen op de weg te krijgen. In de loop van het seizoen
enkele malen geprobeerd om wedstrijden met één motor te
rijden, met succes. Zelfs op lichte grondbanen bereikten we betere resultaten
met één motor dan met twee. Ook de aanpassingen aan de tandwielkast
bleken niet afdoende te zijn waardoor deze ook dit seizoen weer diverse
malen uit elkaar is geweest. Tevens bij een demo in Aagtekerke voor een
sleepwagen van de tractorpulling gestaan, resultaat: een gebroken krukas.
Toch verder een goed seizoen gehad waarbij we tot de één
na laatste wedstrijd in de race waren voor het kampioenschap.
Seizoen
2003:
Ondanks
opnieuw veel sleutelwerk aan de tandwielkast toch een goed gelopen seizoen
waarin we voor de eerste keer kampioen werden.
Winter
2003/2004:
Om de
auto in 2004 bedrijfszekerder te maken wordt er een nieuwe tandwielkast
gebouwd. Dit zal gebeuren bij onze sponsor Reedijk Watersnijservice. De
kast wordt geheel uit aluminium gesneden waarbij bevestiging van bell-housing
en brandstofpomp geintegreerd worden. Om de balans van de auto te verbeteren
hebben we in de cabine nog enkele onderdelen verwijderd of lichter gemaakt.
De brandstoftank die eerst achter de cabine lag komt nu recht boven de
achteras, tussen de spatborden. Beide motoren worden voorzien van heavy-duty
tuimelaars en stoterstangen omdat die het het afgelopen seizoen regelmatig
begaven. Kortom enkele veranderingen die de betrouwbaarheid en de balans
hopelijk zullen verbeteren.
Seizoen
2004:
Eindelijk
een seizoen zonder al te veel problemen. Nieuwe tandwielkast moest na
de eerste wedstrijd nog een keer uit elkaar voor wat aanpassingen, rest
van het seizoen niet uit elkaar geweest. Nadeel was wel het "vliegwieleffect"
van de grote tandwielen in de kast. Bij het te snel optrekken in Made
gingen de motoren door de toerengegrenzer heen (waarschijnlijk zo'n 7500
toeren gedraaid, begrensd op 6000). Gevolg was 32 kromme kleppen. Nieuwe
kleppen besteld en gelijk drijfstang lagerkapboutjes vernieuwd. Seizoen
als 2de geeindigd.
Seizoen
2005:
Goed
seizoen gedraaid, moet wel bij gezegd worden dat onze concurrent in het
begin van het seizoen kapot ging en dremate schade had dat hij er het
hele seizoen verder niet meer bij was. Zo wel de gelegenheid gehad om
een en ander uit te proberen en leuk kunnen showen. Hierdoor uiteraard
als eerste in onze klasse geeindigd.
Seizoen
2006:
Old postman
gelukkig weer terug op de baan. Hele seizoen een beetje wisselend verlopen.
In Lopik draaide de rechtervelg rond in de grondband waardoor we direct
klaar waren. Tijdens het Rotterdam Auto en Motorsport festival hadden
we behoorlijk lekkage aan de rechter motor. Reparatie's aan gedaan echter
vergeten de brandstoftoevoer weer open te zetten waardoor er halverwege
de run één motor uitviel. Buiten mededinging nog herhaald
maar ook toen haalden we de afstand van The Old Postman niet. Seizoen
als 2de geeindigd. Op 30 september waren wij uitgenodigd door Suzuki dealer
Verhoeve uit Capelle a/d Ijssel om op hun stand te staan tijdens het Polderevent,
een groot auto- en motorsportspektakel op industrieterrein Stormpolder
in Krimpen a/d Ijssel. Een zeer geslaagde dag met veel positieve reactie's
waarbij we de auto enkele keren hebben laten lopen.
|